GT&PROTOTYPE CHALLENGE

MAAK KENNIS MET EEN
NIEUWE RACEKLASSE

In 2017 is het nieuwe officiële Benelux kampioenschap van start gegaan, de GT & Prototype Challenge powered by HANKOOK. Organisator van dit nieuwe kampioenschap is V-Max Racing Management B.V. uit Breda, al vanaf 2001 verantwoordelijk voor de Internationale Supercar Challenge.  

Het nieuwe, door de KNAF en de RACB goedgekeurde, Benelux kampioenschap is bedoeld voor de snelste GT’s met motoren boven de 500 PK en de open- en gesloten prototypes. De 12 races in 2017 zijn verdeeld over 6 evenementen op de circuits van Zandvoort en Assen in Nederland en Zolder en Spa-Francorchamps in België.  

GT DIVISIE

De GT divisie is bedoeld voor de officiële GT3’s van merken zoals Ferrari, Lamborghini, Audi en Mercedes, maar ook de diverse GT’s die vooraan reden in de Supercar Challenge zoals de Mosler, Pumax RT, Volvo, Vicora en de Renault RS01. Allemaal wagens met een geweldige uitstraling en een prachtig geluid.

DE PROTOTYPE DIVISIES

Het tweede deel van het startveld zal bestaan uit de proto’s verdeeld in drie divisies, de gesloten wagens met het silhouet van een Le Mans Proto zoals de Ginetta G57 en de Ligier P3. Een tweede groep met de open CN bolides als de Norma en Wolf GB08 die qua snelheid niet veel onder doen voor de eerste groep en een derde divisie voor de Radical SR3 en Praga R1.

Een deel van deze wagens was het afgelopen seizoen al actief in de Supercar Challenge.  


Door de opstart van dit nieuwe Benelux kampioenschap wordt voor deze complete groep wagens nu een geheel eigen podium geboden met een eigen identiteit en een eigen startveld.


Vooral de nieuwe P3 Prototypes zijn razend populair. Een aantal fabrikanten hebben een licentie gekregen deze wagens te gaan ontwikkelen en bouwen gebaseerd op een vrij strikt reglement. Allen maken gebruik van dezelfde motor, versnellingsbak en elektronica. Al kort na de introductie van deze nieuwe wagens nam er een Ginetta P3 deel aan de Supercar Challenge in 2016 gevolgd door twee Ligiers die een geweldige indruk hebben achtergelaten. 

HET FORMAT

Het format per weekend bestaat uit twee vrije trainingen van 40 minuten, een kwalificatie van 30 minuten een twee races van 60 minuten + 1 lap, één op zaterdag en één op zondag.  


Tijdens beide races is er een verplichte pitstop met de gelegenheid van rijder te wisselen. De duur van de pitstop is afhankelijk van de resultaten vanuit vorige races.  Er is een handicapsysteem met een maximum van 30 extra te behalen resultaatseconden. De GT divisies staat open voor rijders met maximaal een bronze FIA Rating. 


In de overige divisies kunnen deelnemers tot aan een Silver FIA rating deelnemen. In voorkomende gevallen zal door de organisatie een standaard aantal resultaatseconden worden toegekend aan deze "Silver" rijders.  

INTERESSE GEWEKT EN DEELNEMEN ?

Neem contact op met V-max Racing Management B.V. 

" De nieuwe GT & Prototype Challenge zal voor een deel haar eigen weg gaan maar ook aanwezig zijn tijdens evenementen waar de Supercar Challenge aanwezig is om zo gezamenlijk een aantal faciliteiten te delen zoals de TV registratie. "

DIVISIES

Op basis van de op het inschrijfformulier aan te geven specificaties van de wagens zal de definitieve indeling in de divisies worden bepaald. Alle wagens met een Internationale of Nationale ASN homologatie kunnen worden toegelaten.

Super GT

LEES MEER

SUPER GT

GT en GT3’s met minimaal 500 PK en minimum gewicht van 1.200 kg 

De gewichts-PK verhouding is ongeveer 2.8 kilo per PK.


De GT divisie is bedoeld voor de officiële GT3’s van merken zoals Ferrari, Lamborghini, Audi en Mercedes, maar ook de diverse GT’s die vooraan reden in de Supercar Challenge zoals de Mosler, Pumax RT, Volvo, Vicora en de Renault RS01. Allemaal wagens met een geweldige uitstraling en een prachtig geluid.

LMP3

LEES MEER

LMP3

Deze divisie is primair voor de nieuwe generatie LMP3 wagens van de merken Ginetta, Adess, Ligier en Norma volgens een strikt reglement. Deze wagens zijn voorzien van een Nissan 8 cilinder met 420 Pk Overige mogelijke deelnemers de Renault RS01 in Cup uitvoering.

CN PROTOTYPES

LEES MEER

CN PROTOTYPES

In deze divisie zijn de CN prototyes te vinden. Merken zoals Juno, Norma en Wolf, alleen voorzien van een 2 liter Hando motor of de nieuwste versies met een Peugeot 1.6 Turbomotor.  

SR3 - PRAGA R1

LEES MEER

SR3 - PRAGA R1

Deze divisie is bedoeld voor de Radical SR3 en gelijkwaardige wagens zoals de Praga R1, Osella en de oudere CN Modellen.