DE HISTORIE

Meer dan 15 jaar Supercar Challenge

Het is een gouden formule gebleken, de Supercar Challenge. Een combinatie van professionals, semi-pro’s en gentleman-drivers in supersnelle GT’s en toerwagens, in semi-endurance races, op de mooiste circuits in binnen- en buitenland.

Na het verzoek van enkele deelnemers iets nieuws en uitdagends van goede kwaliteit neer te zetten, zijn we in 2001 gestart als opvolger van de “Supercar Cup”. Het werd allemaal mogelijk gemaakt door onder andere Bauke Geersing, toenmalig voorzitter van de N.A.V en Wim Noorman, die voorstelde zijn “Marcos Mantis Cup” te integreren. En natuurlijk meerdere klassesponsors van het eerste uur.

De eerste jaren waren niet eenvoudig. De klasse moest zich bewijzen voor rijders en voor racepromotors om op populaire evenementen een startplaats te krijgen. Na twee jaar werd afscheid genomen van de N.A.V, het was tijd geworden om de organisatie volledig in eigen handen te nemen. Een organisatie die net als in het begin nog steeds bestaat uit een groot aantal vrijwilligers met een echt autosporthart. Zonder hen zouden wij niet kunnen bestaan.

OVER DICK VAN ELK

Voor mijzelf, met racen gestart in 1998, zijn de veranderingen ook groot. In de begin jaren ging ik, samen met mijn toen nog kleine zoontje Berry, met de racewagen achter een busje op een autoambulance naar de circuits. En met als enige vorm van onderdak een partytentje. Nu hebben we een complete karavaan met touringcar, racetrailer en een bus. Daarnaast ook nog twee racewagens op trailers, waaronder de Mosler van Berry en 15 ton materiaal voor de hospitalitytent waar we rijders en gasten ontvangen. Wat gebleven is, is het plezier. Het plezier in het racen, maar ook het organiseren en het contact met de teams en rijders, de organisaties in binnen- en buitenland en natuurlijk ons complete team van SC-vrijwilligers.

HIGHLIGHTS PER SEIZOEN

2001

De allereerste race van de nieuwe (Dutch) Supercar Challenge werd verreden op het TT-circuit van Assen. Er stond al direct een vol veld van 43 wagens aan de start verdeeld over vijf divisies.

2002

In de winter was veel aandacht besteed aan een betere kalender, leukere evenementen en waar mogelijk dubbele races, met één op zaterdag en één op zondag. Het resulteerde in meer variëteit en 12 races op 8 evenementen. 

2003

Na twee jaar onder de paraplu van de NAV te hebben gewerkt werd het tijd de gehele organisatie over te nemen en zelfstandig verder te gaan. V-Max Racing Management B.V werd opgericht en de organisatie werd verder uitgebreid met een aantal vrijwilligers.

2004

Door de stijgende reputatie van de Dutch Supercar Challenge in het buitenland kreeg de organisatie uitnodigingen om in Duitsland deel te nemen aan GTP en BERU TOP10 evenementen. Dankzij een genereus aanbod van Wim Noorman van Eurotech kon de complete hospitality-unit van Marcos overgenomen worden.

2005

Het seizoen van 2005 zal voornamelijk in de boeken gaan als een heel erg nat seizoen. Daarnaast was er een sponsorovereenkomst afgesloten met MotorsTV, alle evenementen werden uitgezonden in 14 miljoen huishoudens verspreid over Europa. 

2006

Tot aan de seizoensafsluiter op Assen –die overigens voor het eerst in eigen beheer werd georganiseerd– was het spannend in de meeste kampioenschappen. 

2007

2007 stond in het teken van de grotere professionalisering van de klasse. Vanaf dit seizoen trad Renate Vissers in vaste dienst bij de organisatie en werd in Breda een eigen kantoorpand betrokken. Ook in publicitair opzicht was het een topjaar. 

2008

In 2008 ontstond binnen de Dutch Supercar Challenge de Mosler Challenge, waaraan rijders van een Mosler deel konden nemen. Tevens was de Sport II-divisie opgericht, de nieuwe opstapklasse in de DSC.

2009

Naast de organisatie van de Dutch Supercar Challenge stond het jaar 2009 voor de organisatie ook in het teken van het organiseren van de Zolder Superleague. Een nieuw concept, dat uiteindelijk vele duizenden bezoekers naar het circuit trok en een goede basis legde voor de toekomst.

2010

In 2010 kende de Dutch Supercar Challenge weer een zeer mooie kalender, met races op onder andere Silverstone, de Nürburgring, Spa Francorchamps en Zandvoort. 2010 was ook het jaar van de intrede van de BRL in de klasse. 

2011

In alle divisies was de strijd om het kampioenschap uitermate spannend, en de beslissing viel dan ook veelal pas in het laatste raceweekend. 2011 was ook het jaar van de 24h of Zolder, waarin de DSC zijn eerste endurance wedstrijd van zes uur reed. 

2012

In 2012 kende de Supercar Challenge zes divisies. De GTB-divisie werd geïntroduceerd. Het was bovendien het eerste seizoen dat de klasse niet meer als 'Dutch Supercar Challenge, maar als 'Supercar Challenge' door het leven ging.

2013

De introductie van een nieuw startveld: de Superlights. Een divisie bedoeld voor lichtgewicht sportwagens. De kalender telde in 2013 acht evenementen, met bovendien een uitstapje naar de Slovakia Ring in Slowakije.